None

למידה אינדיווידואלית במתמטיקה: מדוע היא משמעותית וכיצד עלינו לעשותה?

דמיינו כיתה עמוסה בתלמידים שמבטי כולם מופנים אל הלוח, תוך שהם עסוקים בפתרון בעיה מתמטית ספציפית. המורה מבקש מתלמיד להציג את פתרונו לבעיה, עיני כל התלמידים מוסטות אליו באופן מיידי, התלמיד "קופא" במקומו ומתקשה להשיב.

מה קורה כאן? תלמיד זה הנו כנראה אחד מתוך 50% מאוכלוסיית התלמידים המשוערת כמתמודדת עם חרדת מתמטיקה.

צעדים בכיוון מעבר למסגרות הוראה יעילות, יכולים להוות חלק מן הפתרון בסיוע לתלמידים להתגבר על חרדת המתמטיקה ואף להצליח בתחום דעת זה.

הוראה מותאמת היא אחת מאסטרטגיות ההוראה המרכזיות שיכולות לעזור לשפר את הזיקה למקצוע המתמטיקה תוך כדי שיפור ביצועי התלמיד. בואו נחקור מדוע וכיצד תוכלו לשלב למידה דיפרנציאלית בשגרת הכיתה שלכם?

 

הבעייתיות בהוראה פרונטלית לכיתה

אמנם לעיתים יש מקום להוראה פרונטלית במליאה לכלל הכיתה, אבל שיטת ההוראה המסורתית הזו מגיעה עם מגוון בעיות. המרכזית שבהן היא שלמידה בפורמט הזה, עלול בקלות לייצר חרדת מתמטיקה. כל כיתה הינה הטרוגנית והתלמידים בה בעלי מגוון רחב של יכולות מתמטיות. כאשר תלמידים מבחינים בהבדלים בין היכולות השונות שלהם או המהירות בה יכולים להשלים את עבודתם, מצב זה זה עלול ליצור חרדה.

כפי שמסביר המרכז לשיפור חינוכי, "תרבות תחרותית בכיתה יכולה גם לתרום לחרדה גבוהה ממתמטיקה." כשבמהלך למידה במליאה מפנים את הזרקור על תלמידים מסוימים, פעולה זו יכולה ליצור תחרות. בנוסף, כאשר תלמידים עובדים על אותן בעיות מתמטיות, הם עשויים לשים לב מה משך זמן העבודה שלוקח להם להתמודד עם בעיה כלשהי ולהרגיש לחץ לזרז את עבודתם. לחלופין, תלמידים עם חרדת מתמטיקה עשויים להרגיש מבועתים ממענה שגוי על תרגיל או בעיה מתמטית.

במקום לבקש עזרה או להשיב לא נכון, הם מעדיפים להרכין ראש, לא לקחת חלק פעיל בשיעור, ואפילו להעתיק מעמיתיהם על מנת לעמוד בקצב. במילים אחרות, תלמידים רבים חשים כבויים במהלך שיעורים פרונטליים בכיתה מלאה.

לא רק זה אלא שפערי מיומנויות רק לעתים נדירות מטופלים במסגרת הכיתה כולה. יש יותר מדי תלמידים שמצופה מהמורה לעקוב אחר תפקודם, מה שמקשה על המורים לסייע באופן אישי ולתת מענה לצרכים הדיפרנציאליים של תלמידים שרמתם נמוכה יותר ואינה בהלימה לרמת הכיתה.

ובכן, מה על המורים לעשות במקום?

 

שלושה יתרונות להוראה בקבוצות קטנות

הוראה בקבוצות קטנות הינה חיונית ואלטרנטיבה מעולה להוראה פרונטלית מול כיתה שלמה. כיצד זה עוזר? להלן שלושה יתרונות:

יותר תשומת לב אישית

במהלך הוראה בקבוצות קטנות, המורים יכולים לעקוב מקרוב אחר התלמידים. מעקב מסוג זה מאפשר למורים לזהות ולצמצם פערי למידה, לתת משוב אחד על אחד ולאתגר תלמידים המצטיינים במתמטיקה.

קהילה מקבלת ותומכת

במהלך למידה בקבוצות קטנות, כל התלמידים יכולים להתקדם, להשתפר ולהפוך לתלמידים חזקים במתמטיקה. אחד החלקים המשמעותיים בעבודה קבוצתית היא  היכולת לגבש קהילת מתמטית חיובית. כאשר עובדים בקבוצות קטנות יותר, התלמידים עשויים להרגיש בנוח יותר להשתתף ולהשמיע תשובות אפשריות. גם למורים קל יותר ליצור סביבה תומכת ומקבלת שבה כל החשיבה מעודדת ואין תשובות שגויות.

קבוצות מתמטיקה יכולות להיות כיף!

זיקת התלמידים למקצוע המתמטיקה יכולה להשתפר כשנעשית למידה במסגרות קטנות, בהן מורים יכולים להשתמש במשחקים, מניפולציות וירטואליות, קיום דיונים תוך הכוונת  השיעור להשגת מטרת הלמידה הרצויה. הוראה בפורמט הזה אף יכולה להביא לצמיחה אמיתית! מסגרת של כיתה שלמה מקשה על ארגון משחקים ושימוש במניפולציות הוירטואליות באופן שכולם יוכלו לקחת חלק בו זמנית. מחקר אחד הראה שאף מי שהיו ברמה נמוכה מרמת גן חובה הצליחו לשפר את תוצאותיהם במתמטיקה באופן משמעותי הודות לעבודה מוכוונת משחק בקבוצות קטנות.

השאלה הנשאלת הינה, איך מורים יכולים לתת מקום לאופן הוראה חשוב זה?

 

עבודה אינדיבידואלית במתמטיקה

אחת הדרכים בהן מורים יכולים לתת מקום לעבודה בקבוצות קטנות היא על ידי מתן עבודה עצמית איכותית לתלמידים, אשר מהווה נדבך חיוני בהוראת מתמטיקה מוצלחת. באמצעות עבודה עצמית התלמידים יכולים ליישם את מה שלמדו בהוראה בקבוצות קטנות. ללא תרגול עצמאי, התלמידים לא יוכלו לשלוט במושגים המתמטיים ובמיומנויות שנלמדו.

קיימות אפשרויות מגוונות לעבודה עצמאית הכוללות:

מרכזי למידה בתחום המתמטיקה: במרכזים אלה תלמידים יכולים לעבוד על מגוון רחב של מיומנויות מתמטיות באמצעים שונים, כמו כרטיסי משימות ועוד... התלמידים יכולים לעבור באופן עצמאי בין המרכזים ולעבוד על מגוון נושאים כגון חיבור, גיאומטריה, מדידה וכו'. החיסרון של מרכזים אלו הוא שמורים לא תמיד יכולים לעקוב אחר תגובות התלמידים על מנת שאלה תצבענה על מידת ההתקדמות. עם זאת, מורים עשויים לשקול לאפשר לתלמידים לרשום את עבודתם במחברת.

פלטפורמות מתמטיקה דיגיטליות: סביבה כמו מטיפיק המציעה תוכן לימודי מגיל גן חובה ועד כיתה ו' כוללת מגוון רחב של פעילויות המשתמשות בדוגמאות משמעותיות מהעולם האמיתי, כולן אינטראקטיביות. לכל תלמיד ניתן להתאים באופן דיפרנציאלי פעילויות בהתאם לרמתו ויכולותיו המתמטיות .

אחד היתרונות המשמעותיים של מטיפיק הוא שמורים יכולים לעקוב אחר התקדמות התלמיד בזמן אמת באמצעות שליפה קלה של דוחות המפרטים את מצבו בכל נושא. מידע זה יכול לעזור למורים לבנות קבוצות הוראה קטנות מותאמות לרמת התלמיד ובכך לענות על הצרכים הייחודיים של כל תלמיד.

עבודה אינדיבידואלית זו חשובה מכיוון שהיא מאפשרת לתלמידים לעבוד בסביבה תומכת ולתרגל את כישורי המתמטיקה שלהם כדי להגיע לשליטה במיומנויות מתמטיות שונות. בעת שימוש באפליקציות מתמטיקה כמו מטיפיק, תלמידים מקבלים משוב תמידי ועזרה באמצעות רמזים מהמערכת תוך כדי משחק!

מומחים מציינים שכדי להתגבר על חרדה ממתמטיקה וגישה שלילית לתחום דעת זה, לתלמידים חייבת להיות "הזדמנות להישגים אישיים במתמטיקה". כל הצלחה ולו קטנה ככל שתהיה יכולה לבנות את הביטחון העצמי של התלמיד ולעזור לו להשיג הצלחה במתמטיקה.

בנוסף לאסטרטגיות של הוראה בקבוצות קטנות ועבודה אישית, מורים יכולים גם לעזור לילדים לשנות את הלך הרוח בנוגע למקצוע המתמטיקה כדי להגביר את המוטיבציה שלהם ולעזור להם להצליח בנושא.

הוראה בקבוצות קטנות לצד עבודה אישית, יכולים לעזור לתלמידים שלך לנסוק לגבהים חדשים במתמטיקה! אסטרטגיות הוראה אלו לא רק מפחיתות חרדה ומתח, אלא עוזרות למורים להכיר את נקודות החוזק והקשיים של כל תלמיד.

האם אתם כוללים עבודה קבוצתית ופרטנית בהוראת המתמטיקה שלכם?

ספרו לנו על אסטרטגיות ההוראה שבהן אתם משתמשים כדי לגייס את התלמידים, להפחית את החרדה ממתמטיקה ולעזור לכל תלמיד למצות את מלוא הפוטנציאל שלו במתמטיקה! נשמח לשמוע מכם.

האם אתם רוצים לכלול את מטיפיק בתוכנית העבודה האישית שלכם? צרו קשר כדי להתחיל את תקופת הניסיון שלך בחינם!