None

פדגוגיה של המתמטיקה - קפדנות ומעורבות

הדרך שבה אנחנו מלמדים מתמטיקה כרגע היא בניסיון לאמן רובוטים אנושיים. ילדים  לומדים לחשב על ידי ביצוע סט נוהלים מוגדר או מתבקשים לשנן עובדות מתמטיות.

אבל, האם זו דרך יעילה ללמד?

מחקרים טוענים כי ההוראה המסורתית ממוקדת מורים אינה הדרך היעילה ביותר ללמד מתמטיקה.

 

להפוך את המתמטיקה למרגשת ומהנה

אפשר להפוך את המתמטיקה למסע אינטלקטואלי מהנה ומרגש. כדי לעשות זאת, עלינו להבין את המוטיבציה של התלמידים. כחלק מהמוטיבציה הזו, עלינו להראות לילדים את הערך של לימוד מיומנויות המתמטיקה.

אנו יכולים לעשות זאת כשאנו עוזרים לתלמידים לגלות מושגים בדרכים חדשות. כשאנו מציגים מודלים, אנו עוזרים לתלמידים לגלות בדיוק כיצד פעולות ומושגים שונים במתמטיקה מתפקדים בעולם האמיתי.

תארו לכם הוראת כפל באמצעות קוביות לגו! התלמיד יכול לייצג בתצוגה מוחשית כלמרכיב בתרגיל (כופל ומכפיל). במקום רעיון מופשט של 4X3 נקבל 3 אבני לגו עם 4 בליטות בכל אחד מהן.

משחקים הם דרך נוספת להביא כיף והתרגשות לכיתת המתמטיקה. באמצעות משחקים, ילדים יכולים ללמוד מושגים בסביבה בעלת סיכון נמוך. התלמידים יכולים לתרגל את עובדות הכפל על ידי הטלת שתי קוביות והכפלת שני המספרים שמופיעים. בזמן שהם משחקים, מורים יכולים לעודד ילדים להשתמש ב"הבנה המספרית" כדי להגיע למכפלה. במילים אחרות, כדי לפתור  6x9, ילדים עשויים לזכור ש-6x10 הוא 60 ואם הם מפחיתים 6, הם יקבלו את התשובה שהיא 54.

בעיקרו של דבר, עלינו לקדם הבנה רעיונית באמצעות פעילויות מתמטיקה מהנות אלו, מכיוון שהדבר ייצור ובטחון עצמי  ויחס חיובי למתמטיקה אצל התלמידים.

 

הבנת החרדה ממתמטיקה

למרבה הצער לא כל התלמידים הם בעלי גישה חיובית וביטחון עצמי בכל הקשור למתמטיקה. למעשה רגשות שליליים למתמטיקה מאוד נפוצים - ויש להם שם מוגדר - חרדה ממתמטיקה.

החל מילדים מגיל 5 ניתן להבחין בחרדת מתמטיקה הנובעת לעתים קרובות ממבחנים מוגבלים בזמן, קבעונות לגבי יכולות מתמטיות, ואפילו חרדת מתמטיקה של המורה עצמו. כאשר למורים יש חרדת מתמטיקה, הם לרוב מעבירים אותה לתלמידים שלהם! לפי מחקרים מה שיותר גרוע הוא שחרדת מתמטיקה "יכולה להפריע לזיכרון העובד  ולהוביל ליותר שגיאות", מה שרק גורם לתלמידים לאהוב מתמטיקה אפילו פחות.

למרבה הצער, חרדת מתמטיקה מטופלת לעתים קרובות בצורה לא מספקת על ידי מורים. מורים לעתים קרובות מגינים יתר על המידה על התלמידים וכמו מצפים את המתמטיקה בסוכר, מה שיוצר חרדה רבה יותר. כאשר מתמטיקה "מצופה בסוכר", התלמידים מאמינים מטבע הדברים שמתמטיקה צריכה להיות קלה. לאחר מכן, תלמידים מיואשים כשהם מגלים שמתמטיקה יכולה להיות קשה.

כדי לשפר את המענה שלנו לחרדת מתמטיקה, מורים יכולים לנקוט בכמה מהצעדים הבאים:

  • להכין את התלמידים באופן מלא ע"י תרגול מוחשי
  • לתת לתלמידים זמן רב ללמוד מיומנויות חדשות
  • להמנע ממצבים של לחץ בזמן
  • לבקש מהתלמידים לכתוב את תשובותיהם ולדון בבעיה לפני חשיפת התשובה
  • עשו ממתמטיקה כיף! אפשרו לתלמידים להיכשל במשחק ידידותי, הדבר עוזר להם להרגיש בנוח בחקירת פתרונות מבלי לקבל חרדת מתמטיקה מכישלון
  • התאימו אישית את הלמידה לכל תלמיד ותלמיד
  • למדו את התלמידים לאמץ דרך חשיבה מצמיחה במתמטיקה

 

הוראה אותנטית כדי להבין את הצורך והערך של המתמטיקה

אותנטיות חשובה כדי להפוך את המתמטיקה לרלוונטית לחיי התלמידים. למעשה היא חלק אינטגרלי מהמוטיבציה של התלמידים. מבלי לראות ולהבין את הערך והצורך של המתמטיקה בחיים האמיתיים, התלמיד לא ימצא מה הטעם להתאמץ במקצוע זה. בשל כך יש ללמד מושגים ממצבים יישומיים מהעולם הסובב אותנו ולא רק לתת שאלות מופשטות.

למידה באמצעות עשייה יעילה יותר מאשר למידה פסיבית. פעילויות צריכות להיות מעשיות. כשמתאפשר הביאו למידה מבוססת פרויקטים לכיתת המתמטיקה המזמנת למידה פעילה. הפרויקטים מחיי היום יום מהעולם האמיתי נותנים הזדמנות לתלמידים להשתמש במתמטיקה באופן בעל משמעות מעבר לקוריקולום המונחה. למרות שנדרש יותר מאמץ כדי לחבר את היחידות הללו יחד, הן מציעות יתרונות רבים, החל ממיומנויות חשיבה ביקורתית ועד להבנה מעמיקה יותר של מושגי מתמטיים.

פתרון בעיות חדשות באמצעות טכניקות שתלמידים רכשו גם הוא חיוני במתמטיקה. אבל, קשה למצוא בעיות טובות. בעולם מנועי החיפוש כמו גוגל, לעומת זאת, אפשר למצוא בעיות איכותיות שגם מאתגרות את התלמידים וגם מבססות אותן במציאות. חלופה נוספת היא פלטפורמות מתמטיקה דיגיטליות. נחקור אותם ביתר פירוט בסעיף הבא.

 

להפיק את המיטב מפתרונות דיגיטליים במתמטיקה

באופן כללי, עלינו להיות זהירים בהוספת זמן מסך נוסף לחיי הילדים. ילדים כבר מבלים למעלה מ-6 שעות ביום על מסכים. לכן אנחנו צריכים לוודא שכאשר אנחנו מוסיפים לזמן המסך שלהם זה באמת פרודוקטיבי.

עם זאת, פלטפורמות מתמטיקה דיגיטליות יכולות להציע למידה מותאמת אישית. רבים מהמשחקים מאפשרים למורים לשייך את אותן פעילויות לתלמידיהם אך ברמות קושי שונות כך שכל אחד יכול להשתתף לפי היכולות שלו.

יתרה מכך, פעילויות מתמטיות דיגיטליות באיכות גבוהה מאפשרות לילדים להשיג הבנה מושגית עמוקה של מתמטיקה. אולי הכי חשוב, אפליקציות מתמטיקה מצוינות, כמו Matific, הן גם מהנות ועוזרות להפחית את כל חרדות המתמטיקה שיתכן שתלמידים כבר רכשו.

הכוח לבנות מצוינות מתמטית אצל התלמידים שלנו טמון בכל מחנך. כל שעלינו לעשות הוא לרתום את הכוח שלנו כדי להפוך את המתמטיקה למסע אינטלקטואלי מרגש עבור התלמידים שלנו. איך אתם משנים את המתמטיקה בכיתה שלכם?