None

שימוש במשחקים כדי לעשות מהפך בחינוך המתמטי בגילאי גן וביה""ס יסודי

להלן מצב המציאות העגום בחינוך כיום: הן המורים והן התלמידים אינם אוהבים מתמטיקה. מורי ביה""ס יסודי אינם אוהבים מתמטיקה מסיבות מגוונות, כולל חוסר בטחון ללמד נושא בו ניסיונם כתלמידים היה שלילי. 
תלמידים רבים שיכולים ללמוד מתמטיקה בסופו של דבר פונים לעסוק במשפטים, עסקים או מקצועות אחרים בגלל טראומה ממתמטיקה שנגרמה להם בבית הספר היסודי. באופן דומה, נרשם מספר נמוך בשנה, בו רק 12 סטודנטים בוחרים קורסי מתמטיקה מתקדמים.

מדוע?

אחת הבעיות היא שמורי המתמטיקה ביסודי אינם עוברים הכשרה ספציפית למתמטיקה במסגרת לימודי ההשכלה הגבוהה שלהם. בעיה אחרת היא דרך לימוד המתמטיקה. במקום ללמד את התלמידים להבין ו""לדבר"" את שפת המתמטיקה, הלימוד מתרכז בשינון איך לפתור בעיות. 

 

כיצד אנו יכולים לשנות זאת?

הן הטכנולוגיה והן המשחקים יכולים לעזור למורים כמו גם לתלמידים להצליח. באמצעות תכנית לימודים מקוונת, המורים יכולים להרגיש שיש להם תמיכה בדרך בה הם מלווים ומובילים את התלמידים בעולם המתמטיקה, בעוד התלמידים מקבלים הדרכה מצויינת והבנה עמוקה של המושגים. 

בבניית קורס מקוון מעולה הפדגוגיה היא גורם ההצלחה החשוב ביותר. עליך לדעת מה אתה רוצה ללמד, ואיך אתה רוצה ללמד זאת. ממשק המשתמש, מעורבות, התאמה אישית ומשוב אף הם חשובים, אך פחותים מחשיבותה של הפדגוגיה. משחקים יכולים לתפוס חלק מהותי בפדגוגיה - כמורידים חרדות ממתמטיקה אצל התלמידים, בעוד הם בונים הבנת מושגים מתמטיים.

 

מתמטיקה: לימוד מושגים באמצעות משחקים

באופן מסורתי מתמטיקה נלמדה על ידי פתרון של הרבה תרגילים ובעיות מילוליות. אפילו עם הטכנולוגיה ההולכת ומתעצמת בכל תחום בחיינו, שלבי פתרון הבעיות עדיין בשימוש תדיר. התלמידים פותרים בעיה אחר בעיה ובדרך זו כמו "קודחים" למוחם את עובדות החשבון.

משהו חייב להאמר לגבי שינון וזכירה של עובדות חיבור וכפל, שלב זה בא רק לאחר שישנה הבנה מלאה של הפעולה אצל התלמיד. מה התועלת אם תלמיד ידע ש 49= 7X7 אם אותו תלמיד לא יכול לתאר בקלות ייצוג ויזואלי של הבעיה?

ישנה דרך טובה יותר! תוכל ללמד פעולות מתמטיות בדרך יצירתית יותר, המביאה את התלמיד להבנת המושגים של הפעולות במקום רק לשנן ולזכור את מדרג עובדות החשבון. ללמד מושג באופן מוסווה, מביא את התלמיד להבנת מושגים מופשטים במצבים שונים. להלן מספר דוגמאות: 

לימוד חיבור באמצעות רעיון הספירה
ללמד כפל כתצורה של חיבור
להשתמש בתרחישים מחיי היום יום
לצור מניפולציה המאלצת הבנה קונקרטית

כל הדוגמאות הללו  ניתנות ללימוד בגישה המשחקית. לדוגמא, בקש מהתלמיד לספור את התפוחים שעל הרצפה, ואת אלו שבסל. או הראה לתלמידים שלוש סלסילות אשר בכל אחת מהן חמש סוכריות. עכשיו שאל כמה סוכריות יש בכל הסלסילות. משחקים ותרחישים אלו מאפשרים לתלמיד לבנות מצויינות מתמטית באמצעות חקר מהנה וגילוי מעשי ועצמאי.
 

הבאת הנאה וכיף לתרגול המתמטיקה

תרגול הוא חשוב להשגת רהיטות ושליטה במתמטיקה. עם זאת רק לזכור ולשנן עובדות אין בזה למעשה אמצעי לנבא יכולות או הצלחה במתמטיקה. לאלץ את התלמידים לשנן עובדות חשבון אינו עוזר במיוחד ואינו מפתח הבנה עמוקה אצל התלמיד. בנוסף השינון אינו כייפי ואינו מהנה. לחילופין על המורים להשתמש בפעילויות מעשיות ומרתקות, תוך מעורבות התלמיד כדי להוביל את התלמיד לשליטה אמיתית ומלאה במושג. 

דמיינו תרחיש מבוסס משחק: ישנו שדה בו פרחים ומספר דבורים עפות אל תוך התמונה. הילדים מתבקשים לקבוע אם יש יותר פרחים או דבורים. קשה לספור את הדבורים שכן הן עפות סביב, אך התלמיד מגלה שאם ישים דבורה מעל הפרח, הדבורהמרחפת ולא זזה. ברגע שגילו זאת הם יכולים לראות מי יש יותר פרחים או דבורים. תרחיש או משחק זה מוביל לרעיון של מיפוי אובייקטיבי. יצור וגיבוש המושג הזה בשלב כה מוקדם מהווה בסיס למושג הפונקציות הנלמד מאוחר יותר בכיתות ח' ו-ט'.

מטיפיק מתמקדת בפעילויות שלה בלימוד הבנה של מושגי המתמטיקה באמצעות כיף, משחקים ופעילויות בהן מעורבות והנאה משולבים. צריך קהילת אנשים ממגוון תחומים, עבודת צוות, זמן ומחשבה לצור כל אחד מן המשחקים הללו. במשך 10 שנים, עבודה קשה ו-50 מפתחים נוצר מאגר המשחקים והפעילויות שאנו מציעים כיום.

 

משחקים המעודדים חקר וגילוי- לא העברת מידע

ילדים אינם כד שעלינו למלא בידע, כפי שהאמינו בתחילת המאה העשרים. במקום לימוד בוטה של צעדים מסויימים לצורך פתרון בעיה, חשוב לעזור לתלמידים ללמוד את המושג בדרך עצמאית באמצעות חקר.

למה?

זהו לימוד מתוך מחקר ומאבק חיובי ויצרני, במילים אחרות כאשר הלמידה קשה  תלמידים לומדים טוב יותר.

זה בסדר עבור התלמידים להרגיש מתוסכלים כשהם מנסים דרך יצירתית להבנת המושג, הדבר ימלא אותם בבטחון בעצמם. בנוסף, הם לומדים כך את החומר טוב יותר.

לרוב המורים כמו גם לרוב ההורים ישנו הדחף לספק לילד את הצעדים או ההסברים לפתרון הבעיה, בלי לאפשר לתלמיד להתמודד ולהאבק בעצמו. אין זה יעיל! דווקא דרך המאבק רוב הלמידה נעשית. אנו רק צריכים לתמוך במאמצים שהם משקיעים ולעודד אותם לעבודה תוך  התמודדות עם התסכול. 

משחקים הם אמצעי מושלם למאבק פורה. ההימור נמוך - זהו משחק! בנוסף התלמידים תמיד יכולים לנסות שוב. משחקים הם גם כייפיים ומהנים, מעניינים ומעין חידות, מה שהופך אותם למרתקים מאוד.

המטרה העיקרית בכל משחק מתמטי של מטיפיק היא לפתח הבנה מושגית מעמיקה באמצעות למידה חקרנית המקלה על התהליך. משחקים מאפשרים התאמה אישית לתהליך הלמידה, והחשוב מכל העצמת התלמיד במתמטיקה והעלאת ביטחונו העצמי תוך הורדת החרדות ממנה. 

מטיפיק אפילו מציעה משחקים ספציפיים, הנקראים מעבדות, המעוצבים כדי לעזור לתלמידים לחקור מושגים מתמטיים כאשר ישנם מספר פתרונות נכונים. הדבר מעודד ומאפשר חקירה וגילוי אפילו מעמיקים יותר, שכן התלמידים יכולים להשתמש באסטרטגיות מגוונות לפתרון הבעיה.

 

עתיד המשחקים המתמטיים לגילאי גן וביהס היסודי

כיום תלמידים יכולים ללמוד בכל מקום ולהשתמש בכל מכשיר לשם כך. אם בבית ואם בכיתה, פלטפורמות ומשחקי מתמטיקה מקוונים מציעים את הדרך המושלמת לתלמידים ללמוד מתמטיקה.

למשחקים יש את הפוטנציאל להפסיק את השעמום, ואת אסטרטגיות הלמידה במתמטיקה הלא יעילות שהיו הנהוגות העבר. במקום זאת, באמצעות חקר דינמי וגילוי שהמשחקים מאפשרים, הילדים יכולים להבין באמת מתמטיקה. הם אפילו יכולים להתחיל ולאהוב מתמטיקה!

האם תרצו להצטרף למהפכת לימוד המתמטיקה בגילאי גן וביה""ס היסודי?